Маточина (ступиця) колеса – міцна та довговічна деталь
Для безпечного та комфортного використання автомобіля важлива справність кожної деталі та механізму, тому треба проводити регулярну перевірку всіх елементів авто, і в разі потреби негайно проводити їх заміну. Особливу увагу слід приділяти діагностиці ходової частини, оскільки саме вона відповідає за керованість транспортного засобу, за надійне зчеплення з дорожнім покриттям і за плавність ходу. Для безпечного пересування на машині, особливо на високій швидкості, важливо, щоб колеса міцно утримувалися на своєму місці. Для установки колеса на автомобільну вісь використовується маточина (ступиця). Це означає, що кожне колесо оснащене своєї маточиною, завдяки якій можливо його обертання. Саме маточина відповідає за передачу крутного моменту з осі колінвала на колісний диск. До того ж, ця деталь задіяна в процесі гальмування, бо до неї кріпиться гальмівний диск або гальмівний барабан. На сучасних машинах автовиробники стали використовувати електронну систему контролю руху, для чого в маточину стали монтувати додаткові датчики.
Оскільки ця деталь повинна витримувати вагу всього автомобіля та працювати в умовах підвищених навантажень, особливо при русі на поганих дорогах, її виготовляють шляхом виточування з суцільнолитої сталевої заготовки. Маточина має досить просту будову – це деталь округлої форми і невеликих розмірів, що має спеціальні отвори: центральне спеціальної конфігурації та для кріплення елементів підвіски.
Ключові елементи маточини (ступиці)
Для того, щоб маточинний вузол міг виконувати свої функції, в його конструкції передбачені підшипники, за допомогою яких і відбувається обертання колісного диска. Від працездатності та якості підшипників безпосередньо залежить керованість автомобіля, а, значить, безпека водія та інших учасників дорожнього руху. Мабуть, найбільше навантаження з усіх підшипників в транспортному засобі відчуває підшипник маточини. Адже в процесі руху авто, особливо в момент розгону і зупинки, він повинен витримати відразу як осьовий, так і радіальний вплив.
У сучасних машинах використовують підшипники кочення, де розподіляє навантаження такий елемент як ролики, рідше – кульки. Елементи кочення можуть розташовуватися в один або два ряди, тому при виборі слід звертати увагу, однорядний або дворядний механізм вам необхідний. Залежно від того, яке навантаження переносять, вони бувають:
- радіальні;
- упорні;
- радіально-упорні;
- упорно-радіальні.
Також підшипники можна розділити на знімні і незнімні, що залежить від моделі авто. Якщо на вашому автомобілі встановлений нерозбірний маточинний вузол, то в разі зносу будь-якої складової доведеться міняти його цілком.
Основні причини несправності маточинного (ступичного) вузла
Сама маточина є дуже міцною деталлю, яку можна зруйнувати тільки в результаті сильного ДТП, але є ще кілька причин, через які доводиться її міняти:
- зрив різьби в кріпильних отворах – можливий при надмірному зусиллі в процесі закручування болтів;
- послабилося посадочне місце для підшипника, в результаті чого він перестав триматися;
- надмірний знос або поломка підшипника – про виникнення цієї проблеми будуть свідчити незвичний шум, вібрації кузова та підвищений люфт колісного диска. Якщо ця деталь знімна, то вартість ремонту буде недорогою, адже не потрібно міняти всю маточину.
При підборі запасних частин дуже важливо зробити правильний і точний вибір, оскільки від цього залежить термін експлуатації автомобіля, безпека та комфорт руху на дорозі. Каталог на сайті proavto.com.ua містить величезний асортимент маточин для коліс авто та комплектуючих до них від кращих брендів, ціна на які одна з найвигідніших в Україні, а купити їх можна з швидкою доставкою в будь-яку точку країни.